Jó ha van! Ma már kötelező! Pénzkidobás? Mobilra optimalizált weboldal, kinek és hogyan?
Mobil weboldal = mobil készülékre optimalizált alternatívája meglévő weboldalunknak.
A technológia egy ideje már adott. A viszonylag gyors mobil internet és a mobil böngészés egyre népszerűbb. Praktikus, hiszen egy zsebben elférő eszközt szinte gondolkodás nélkül előveszünk egy információ megszerzéséért, még ha laptopunk ott is lapul a táskánkban. Az internetet mobil eszközről használók száma sokkal gyorsabban nő mint gondolnánk.
Sokan sokféle számadattal alátámasztják a növekedést (világ lakosságának 77%-a birtokol legalább egy mobil eszköz, ezen belül pedig 85% böngészővel eláátott eszközt használt), én egy egyszerű grafikont hoztam, ami mutatja az asztali és a mobil eszközök közeledését.
Mobil és asztali internet böngészés alakulása | Forrás: StatCounter Global Stats
“Tényleg fektessek be újra időt és pénzt a jól működő jelenlegi weboldalam mellett, hogy legyen mobilra optimalizált oldalam?”
Még egy látványos grafikon, az mobil internetes forgalom alakulásáról, ami segít megválaszolni a kérdéseket:
Ez a változás fontos az Ön üzlete számára? Mindenképpen!
A legtöbb hagyományos weboldal nem működik megfelelően mobil eszközökön.
1) Sokkal kisebb kijelző és lassabb internet sebesség
Sok kép vagy videó, esetleg flash tartalom értelmetlenül lassítja a böngészést, sőt esetleg lehetetlenné teszi azt. Ami egy asztali gépen normál tartalomnak tűnik, az egy mobil eszközt használó látogatót egyenesen elüldöz az oldalunkról.
2) Mobil böngészők eltérő igényei
A mobil felhasználók általában konkrét információkat keresnek gyorsan, pl. egy telefonszámot, egy címet, nyitva tartást, a legújabb híreket vagy ajánlatokat.
3) A hagyományos felhasználó felület mobil eszközön kényelmetlen
Nagyítani kicsinyíteni a kisebb kijelző miatt, fel- le görgetve megtalálni az információkat vagy kitölteni egy űrlapot és megnyomni a megfelelő gombot, mobil eszközön ezek sokszor problémát okoz és ezzel könnyen elveszíthetünk egy potenciális érdeklődőt.
4) Jól felépített márka lerombolása
A honlapok nagyon sok esetben teljesen méshogy néznek ki mobil eszközről nézve mint ahogy azt a márkaképünk felépítésekor elképzeltük. Tudja hogy néz ki mobil eszközön weboldala? Lehet, hogy kiábrándító képet mutat mobil eszközön érkező látogatóinak?
Mi a megoldás?
Az oldalunkat több féle képpen felkészíthetjük mobil látogatókra. Építhetünk külön álló kimondottan mobilra szánt “butított” verziót, vagy eleve úgy építhetjük oldalunkat, hogy az alkalmazkodjon a különböző képernyő méretekhez, ez az úgynevezett reszponzív webdesign.
Mobil weboldal tervezése
Példa kimondottan egyszerűsített mobil verzóra pl. ügyfelünk aWild West Store mobil oldala, mely akkor jön be, ha a weboldal mobil böngészőt érzékel. Itt a legszükségesebb információkat gyorsan kaphatjuk.
Mikor érdemes alkalmazni? Például a fenti esetben, amikor nem a teljes árukészlet bemutatása a cél, csak egy gyors kapcsolatfelvételi lehetőség biztosítása. Más esetben is jobb ez a megoldás, pl. amikor tudjuk hogy a mobil látogatók tutira nem a rizsára kíváncsiak, csak a tömör adatokra, eseményekre, mint a készülő Dürer Kert mobil oldalán lesz a koncertajánló.
Responsive webdesign
Másik lehetőség, az ún. responsive webdesig, ami annyit jelnt, hogy az oldal tartalma nem válozik, csupán praktikusan átalakul hogy mobilon kényelmesebben böngészhessünk. Keskenyebb felbontáson a menüsorunk máshova kerül, a túl széles képi elemek lecserélődnek vagy méreteződnek, stb. stb.
Készítettünk egy kis videó a reszponzív weboldalak működéséről, így “élőben” jobban érthető hogyan is működik. Klikk ide a reszponzív mobil weboldal demóhoz.
Minkét megoldásnak megvan az előnye és hátránya. Fontos ismerni mindkét megoldást, bár véleményem szerint előbb utóbb a reszponzív megoldások felé fog elmodulni a világ.
Néhány megvalósult hazai jó példa a nagyoktól: m.index.hu, m.arukereso.hu, m.blikk.hu, m.telenor.hu, m.fn.hu, m.vodafone.hu, m.nso.hu, m.origo.hu
Comments